16 Mart 2014 Pazar

Denemeye Değmez Mi ?

Çıkardığı albümler ve konser performanslarıyla Türkçe Rock müziğin olmazsa olmazlarından biri haline gelen Şebnem Ferah 7.stüdyo albümü 'OD' u 2013'ün Mayıs ayında beğenilerimize sundu. Tabi ki çoğu müziksever gibi bende heyecanla bekledim. Bir önceki albümü 'Benim Adım Orman' dinleyici kitlesi tarafından çok fazla kabul görmeyen bir albüm olmuştu. 'Benim Adım Orman' Ferah'ın diskografisinde sade bir yerde dururken bana göre hiç de fena olmadığını düşündüğüm şarkıları barındırıyordu içinde.'Yalnız' albümün en iyisi olmakla birlikte hali ve tavrıyla Şebnem Ferah'tan alışık olduğumuz çıkış şarkılarından biriydi.Harcandığını düşündüğüm 'Serapmış' ve 'Mahalle' bu albümü şahlandırmaya yetecek güçte şarkılar olmasına rağmen Ferah bu albüme 'Yalnız' ve 'Eski' şarkılarından başka klip çekmedi.




İstikrarlı müzik yolculuğunda kendisine pek bir olumlu geri dönüşü olmadığını gördüğüm bu albümden sonra Ferah'ın eski çizgisine -hatta Can Kırıkları dönemine- bir geçiş yapacağını tahmin ediyordum.'OD' u dinleyip bitirdiğimde çok da yanılmadığımı görmüş oldum ama aynı zamanda keşke yanılsa mıydım acaba diye de sormadan edemedim kendime. Şebnem Ferah'ın yıllardır aşina olduğumuz soundunun 'yine' aynı stüdyo ekibi tarafından muhafaza edildiğini görmek açıkçası bu sefer sinirlerimi zıplatmadı değil.Bir iskelet üzerine oturttuğu sound maalesef dinleyiciyi sıkmaya başladı diye düşünüyorum.Koyu Şebnem Ferah hayranlarından gözlemlerim de bu yönde.Albümü baştan sonra dinleyip bitirdiğinizde aklınızda ne bir gitar solosu ne de vurucu bir nakarat kalıyor.Sanki 53 küsür dakika boyunca tek bir şarkıyı dinliyormuşsunuz hissi oluşuyor.Çıkış şarkısı 'Birileri Var' aslında albüme dair umut yüklemiyor değil.Ferah'ın her albümünde mutlaka bir adet bulunan 'İnsanlığa sesleniş' temalı şarkı olan 'Birileri Var' maalesef tek başına bu albümü kurtarmaya yetmiyor.Şebnem Ferah albümlerinin dinamik açılış şarkısı görevini üstlenen 'Kalbim Mezar' bu görevi başarıyla ifa ediyor.Hemen arkasından gelen,yine tipik bir Şebnem Ferah ağıdı gibi tınlayan ve albüme adını veren 'OD' ise sözlerindeki derin anlam için ayrı bir alkışı hak eden şarkılardan.Şarkı sözü yazma konusundaki becerisini tartışmayacağım Şebnem Ferah yeni albümünde bu konuda da çuvallamışa benziyor.Art arda sıralanan 'Savaş Boyası', 'Bin Yıldır', 'Ya Hep Ya Hiç', 'Utangaç' ve 'Yarım' dinleyicinin diline dolanmayacak,hafızalara kazınmayacak,sözleri zor,akılda kalıcı olmayan ve sanki albümdeki 10 şarkılık listeyi doldurmak için sıralanmış şarkılar gibi geliyor.Şarkıların çoğunun 5 hatta 6 dakikalık süreleri aşması ise sözlerin zayıflığını kurtarmak için başvurulmuş bir yol gibi görünüyor fakat Ferah'ın tembelliği bu kez her daim adlarından övgüyle bahsettiğimiz ekibine de sirayet etmiş durumda.Türkiye'nin en iyi gitaristlerinden biri olarak anılan Metin Türkcan'ın gitarından alışık olduğumuz güçlü ve orijinal gitar soloları maalesef bu albümde yerini herhangi bir rock şarkısında duyabileceğimiz,içinde bir yenilik barındırmayan sıradan gitar sololara bırakmış.Tam albüme dair bütün umutlarımı suya düşürdüm derken albümün 9. şarkısı 'Girdap' başlıyor. İnanılmaz sözler,inanılmaz bir trafik ve akış diyecekken onun da lüzumsuz yere uzatılıp 6 dakikayı aşacak şekilde kaydedilmesi şarkıya olan bağlılığımı düşürüyor.Albümün kapanış şarkısı ise Ferah albümlerinde daha önce görmediğimiz bir cover 'Çok Yorgunum'.Canlı performanslarında adeta öttürdüğü şarkıyı stüdyo kaydında neden bu kadar düşük söylemiş onu da anlamaya çalışırken albüm bitiveriyor.





Şebnem Ferah'ın dinleyici nazarında kredisinin bu albümle tükenmeyeceği bir gerçek.Şimdiden söylenmeye başlanan ve yıllar sonra da söylenecek olan 'Klasik Şebnem Ferah soundu' etiketi gerek şarkıcının yazdığı şarkılara gerekse çalıştığı ekibe yapışmış durumda ve bu durum yeni müziklerinpeşinde koşma yolunda büyük engel diye düşünüyorum. Şebnem Ferah'ın şarkılarının ardından böyle söz ettirmeyi isteyip istemediğini bilmiyorum. Eğer böyle bir iddiası varsa bundan sonra da bu soundun peşinde koşmaya ve yeni albümünü dinleyen insanlarda 'acaba yine mi ?' sorularını sordurmaya devam edecek gibi gözüküyor fakat böyle iddia söz konusu değilse çok yetenekli Ferah'ın neden değişime kendini bu kadar kapattığını anlamaya çalışmak kafamızın yeterince karışmasına yetecek çapta büyük bir soru.Ben en iyisi buradan Şebnem Ferah'a son albümündeki dizelerinden seslenip bitireyim yazımı.

'Kazansak da kaybetsek de denemeye değmez mi ? ' Evet Şebnem sonunda dinleyicilerini kazansan da kaybetsen de şu soundunu değiştirmeyi denemek değmez mi ?

Dikkat Çektiklerim: Girdap,Kalbim Mezar,Birileri Var
Albümün Zayıf Halkaları: Yarım,Bin Yıldır,Utangaç



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder